Ve čtvrtek 1. března se naše škola otevřela projektovému vyučování.
Na kolotoči světových pohádek
Projektový den na 1. stupni patřil pohádkám z různých koutů naší planety. Procestovali jsme 8 krajin a viděli, slyšeli, zažili pohádky: arabské, indiánské, japonské, židovské, francouzské, německé, severské a české.
Žáci skrze smysly a hru poznávali typické pohádkové postavy navštívených zemí, zkusili psát a číst jejich písmo nebo ochutnali typickou plodinu vybrané oblasti.
Na cestách po pohádkovém světě jsme poznali a vyzkoušeli mnohé, abychom zjistili, že všude můžeme najít kamarády; i když třeba mají odlišnou barvu pleti, jinak se oblékají a čtou si jiné... pohádky.
Významné osmičky v našich dějinách
Projektový den na 2. stupni se nesl v duchu První republiky. Na základě obrázků, filmů, poslechu hudby jsme se ponořili do atmosféry Československého státu, jehož 100. výročí si letos připomínáme. Žáci si mohli vybrat z 5 bloků: četnictvo, opevnění a obrana republiky, výroba mýdla a krabičky na mýdlo, hudba a tanec, móda a noviny, exkurze v planetáriu.
Žáci získali nejen nové poznatky, ale řadu věcí si vyzkoušeli i prakticky, např. si vymodelovali z modelíny vlastní ,,bunkr“, naučili se základní kroky tance Charleston, vyrobili si krabičku na mýdlo.
Ve třídě 8.A vznikl módní salón Alpha, v němž se naše manekýnky a manekýni převlékli do dobového oblečení včetně doplňků a vytvořili krásné fotografie. Z učebny PC vznikla redakce prvorepublikového časopisu Kulturní noviny, do něhož mladí redaktoři napsali medailonky prvorepublikových hvězd ,,stříbrného plátna“.
V další učebně se žáci seznámili se základními informacemi a zajímavostmi týkajícími se prvorepulikového četnictva. Poté měli možnost zhlédnout část jednoho z dílů seriálu Četnické humoresky. Proč část? Protože zbytek kriminálního příběhu dotvářeli žáci sami. Že se do příběhu jak se patří ponořili, dokazují i níže uvedené ukázky. Jak probíhalo vyšetřování vraždy v podání četníků pátrací stanice Brno naleznete zde.
V laboratoři chemie byla otevřena zcela výjimečně i první školní mydlárna. Návštěvníci se dozvěděli něco o historii, využití a výrobě mýdla. Pod vedením zkušeného mydláře Trdly si skupinka vyrobila vlastní mýdlo.
Pro zájemce uvádíme recept. Postup je velice jednoduchý: 250 g vepřového sádla, 250 g slunečnicového oleje, 70 g hydroxidu sodného (rozpustit v 190 ml destilované vody). Tuky se zahřejí a spojí s roztokem hydroxidu za stálého intenzivního míchání pomocí ručního šlehače. Vytvoří se hmota podobná pudinku, přidají se ingredience - koření, bylinky atp. Směs se nalije do forem a nechá zrát. Tak vzniklo naše první školní mýdlo.